Gisterenavond vroeg de presentatrice van het Radio 1-programma Vandaag zich verbaasd af waarom de Ronde van Italië vandaag, op vrijdag, al start in... Belfast, Noord-Ierland, een natie die nota bene vooral wakker ligt van voetbal.

Waarop haar collega van de sportredactie vertelde dat zo'n buitenlandse start geen uniek geval is. De Giro was twee jaar geleden immers ook al in het Deense Herning begonnen, in 2010 bij onze noorderburen in Groningen en in 2006 zelfs hier in België, in Seraing.

Net zoals ook de Tour geregeld buiten de Franse landgrenzen Le Grand Départ organiseert. Normaal om de twee jaar, maar na de eerstvolgende start in Yorkshire, Noord-Engeland, mag in 2015 ook Utrecht het grote Tourcircus verwelkomen. Voor de 21e keer al in een niet-Franse stad sinds in 1954 het peloton zijn drieweekse tocht aanvatte in Amsterdam.

Iets wat de Giro pas in 1965 voor het eerst uitprobeerde - en dan nog in San Marino, het ministaatje in Italië - en daarna ook minder frequent dan de Tour: 'slechts' 10 maal, met bovendien een gat tussen 1974 en 1996, toen La Grande Partenza in Athene plaatsvond.

Samen met de betere datum in de vakantiemaand juli een van de redenen waarom de Ronde van Frankrijk die van Italië vanaf de jaren tachtig ter plaatste liet qua internationale populariteit, prestige en deelnemersveld. Met dank ook aan Greg LeMond, en ondanks alle dopingverhalen nadien, vooral aan Lance Armstrong die de Tour over de plas groot maakten.

Ex-Girobaas Michele Acquarone zag in dat ondanks de mondialisering van de wielersport zijn ronde een lokaal event geworden was. Een groot contrast met de Tour, dat alleen al uit Amerikaanse tv-rechten tíén keer meer dollars binnenhaalt.

En dus verscheepte hij in 2010 zijn karavaan naar Denemarken en twee jaar later naar Nederland om nieuwe fans te laten kennismaken met de Giro en om zijn 'roze' merk internationaal te versterken.

Maar ook omdat hij in die landen, en nu ook in Noord-Ierland, nieuwe deals kon afsluiten met tv-stations, weliswaar met een grote korting sinds het wielrennen in het dopingstraatje belandde. En hoe meer tv-kijkers, hoe meer sponsors. Want daar gaat het natuurlijk om: geld.

Samen met de meer internationale uitstraling dé reden waarom de Tour en Giro-organisatoren (ASO en RCS Sport) hun ei over de landgrenzen kwijt willen: een buitenlandse stad/regio is bereid om meer centen neer te tellen - zowel Nood-Ierland als Yorkshire zo'n vijf miljoen euro - dan de economische crisis geteisterde vaderlandse steden, zeker in Italië.

Daarom start het Giropeloton vandaag dus in Belfast en niet in Venetië dat nochtans ook zijn kandidatuur gesteld had. En daarom vindt de ploegentijdrit ook al op vrijdag plaats, want het kost een dag om de hele karavaan naar Bari (Zuid-Italië) over te vliegen, vandaar de ritloze maandag, de eerste van drie pauzes.

Een verbetering alvast met 2012, toen er voor de verhuizing vanuit Denemarken geen extra rustdag werd ingelast en de renners na de vermoeiende reis richting Italië twaalf dagen op rij op de fiets zaten voor ze een tweede keer hun benen konden laten rusten. Iets minder vervelend voor de renners dus, maar niet voor de omkadering van de ploegen. Voor hen blijft zo'n verre verplaatsing, deze keer overzee, een organisatorische hel.

Welke chaos zal dat dan niet geven als dat andere (wilde) plan in de praktijk omgezet wordt: een start in Dubai, waar RCS Sport sinds dit jaar, met oog op de vele oliedollars, een lokale ronde organiseert? Maar dat zal hen worst wezen. Zolang de kassa maar rinkelt.

Gisterenavond vroeg de presentatrice van het Radio 1-programma Vandaag zich verbaasd af waarom de Ronde van Italië vandaag, op vrijdag, al start in... Belfast, Noord-Ierland, een natie die nota bene vooral wakker ligt van voetbal.Waarop haar collega van de sportredactie vertelde dat zo'n buitenlandse start geen uniek geval is. De Giro was twee jaar geleden immers ook al in het Deense Herning begonnen, in 2010 bij onze noorderburen in Groningen en in 2006 zelfs hier in België, in Seraing.Net zoals ook de Tour geregeld buiten de Franse landgrenzen Le Grand Départ organiseert. Normaal om de twee jaar, maar na de eerstvolgende start in Yorkshire, Noord-Engeland, mag in 2015 ook Utrecht het grote Tourcircus verwelkomen. Voor de 21e keer al in een niet-Franse stad sinds in 1954 het peloton zijn drieweekse tocht aanvatte in Amsterdam.Iets wat de Giro pas in 1965 voor het eerst uitprobeerde - en dan nog in San Marino, het ministaatje in Italië - en daarna ook minder frequent dan de Tour: 'slechts' 10 maal, met bovendien een gat tussen 1974 en 1996, toen La Grande Partenza in Athene plaatsvond.Samen met de betere datum in de vakantiemaand juli een van de redenen waarom de Ronde van Frankrijk die van Italië vanaf de jaren tachtig ter plaatste liet qua internationale populariteit, prestige en deelnemersveld. Met dank ook aan Greg LeMond, en ondanks alle dopingverhalen nadien, vooral aan Lance Armstrong die de Tour over de plas groot maakten.Ex-Girobaas Michele Acquarone zag in dat ondanks de mondialisering van de wielersport zijn ronde een lokaal event geworden was. Een groot contrast met de Tour, dat alleen al uit Amerikaanse tv-rechten tíén keer meer dollars binnenhaalt. En dus verscheepte hij in 2010 zijn karavaan naar Denemarken en twee jaar later naar Nederland om nieuwe fans te laten kennismaken met de Giro en om zijn 'roze' merk internationaal te versterken.Maar ook omdat hij in die landen, en nu ook in Noord-Ierland, nieuwe deals kon afsluiten met tv-stations, weliswaar met een grote korting sinds het wielrennen in het dopingstraatje belandde. En hoe meer tv-kijkers, hoe meer sponsors. Want daar gaat het natuurlijk om: geld.Samen met de meer internationale uitstraling dé reden waarom de Tour en Giro-organisatoren (ASO en RCS Sport) hun ei over de landgrenzen kwijt willen: een buitenlandse stad/regio is bereid om meer centen neer te tellen - zowel Nood-Ierland als Yorkshire zo'n vijf miljoen euro - dan de economische crisis geteisterde vaderlandse steden, zeker in Italië.Daarom start het Giropeloton vandaag dus in Belfast en niet in Venetië dat nochtans ook zijn kandidatuur gesteld had. En daarom vindt de ploegentijdrit ook al op vrijdag plaats, want het kost een dag om de hele karavaan naar Bari (Zuid-Italië) over te vliegen, vandaar de ritloze maandag, de eerste van drie pauzes.Een verbetering alvast met 2012, toen er voor de verhuizing vanuit Denemarken geen extra rustdag werd ingelast en de renners na de vermoeiende reis richting Italië twaalf dagen op rij op de fiets zaten voor ze een tweede keer hun benen konden laten rusten. Iets minder vervelend voor de renners dus, maar niet voor de omkadering van de ploegen. Voor hen blijft zo'n verre verplaatsing, deze keer overzee, een organisatorische hel.Welke chaos zal dat dan niet geven als dat andere (wilde) plan in de praktijk omgezet wordt: een start in Dubai, waar RCS Sport sinds dit jaar, met oog op de vele oliedollars, een lokale ronde organiseert? Maar dat zal hen worst wezen. Zolang de kassa maar rinkelt.