‘Waarom zou Boonen geen locomotief van Cavendish kunnen zijn?’

© BELGA

De overstap van Mark Cavendish naar Omega-Pharma – Quick-Step betekent voor de Brit ook het begin van de zoektocht naar een nieuwe sprinttrein.

De overstap van Mark Cavendish naar Omega-Pharma – Quick-Step betekent voor de Brit ook het begin van de zoektocht naar een nieuwe sprinttrein.
“We zoeken uit welke renner we best op welke plaats zetten”, verklaart ploegleider en trainer Tom Steels aan Sport/Voetbalmagazine.

“Dat gaat niet op een-twee-drie en het zal wat uittesten zijn, afhankelijk ook van de uiteenlopende programma’s die onze renners rijden. Maar gelukkig heeft onze ploeg voor die taak al ervaring van bij de sprintvoorbereidingen van vroeger voor Tom Boonen.”

De moeilijkste plaats om in te vullen, aldus Steels, is die van de locomotief: de laatste man vóór Cavendish zelf aan de beurt is.

Lange tijd nam Mark Renshaw de rol van sprintloods voor Cavendish op zich, vorig jaar was dat vaak Edvald Boasson Hagen. “Wij hebben verscheidene kandidaat-locomotieven in de ploeg”, zegt Steels.

“We zullen het zeker proberen met Gert Steegmans, die dat vroeger schitterend deed in dienst van Robbie McEwen en Boonen. Ook Nikolas Maes kan dat en waarom zou Boonen, teamspeler die hij is, dat werk zelf af en toe ook niet opknappen? Ook Matteo Trentin, een van onze jongeren, heeft daar aanleg voor. Uiteindelijk zal Cavendish zelf zijn voorkeur uitspreken.”

In de Ronde van San Luis, in Argentinië, komt de trein een eerste keer in competitie. “Vanaf maandag kunnen onze renners het wringen en afstanden inschatten pas echt oefenen”, aldus Steels. “Ik weet niet wat ik mag verwachten. Het is belangrijk dat Cavendish vlug wint om het vertrouwen binnen de trein te doen groeien. Anderzijds is het nog heel vroeg in het seizoen en kan nog veel rechtgezet worden.” (BVC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content