Topman Sam Berteloot verlaat Club Brugge

© BELGA
Peter t'Kint
Peter t'Kint Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

Sam Berteloot, head of business development bij Club Brugge, verlaat de club na een verschil van visie over de invulling van zijn taken.

Sam Berteloot, head of business development bij Club Brugge, verlaat de club na een verschil van visie over de invulling van zijn taken.
Hij is al jaren bevriend met Vincent Mannaert, Sam Berteloot, sinds juli 2012 het head of business development van Club Brugge. Berteloot: “Dat klinkt moeilijk, vandaar dat ik me aan de mensen altijd voorstelde als commercieel directeur. Maar mijn job ging veel verder. Patrick Orlans was de verkoper binnen de club, die heeft een zeer sterk netwerk. Ik deed de overkoepeling. Ook het communicatiebeleid, de sociale media, de merchandising, de ticketing en de foundation vielen onder mijn bevoegdheden. Op het einde had ik vijftien man onder mij.”

Maar vorige week maandag maakten ze een einde aan zijn verbintenis. In onderling overleg, ze zijn als vrienden uit mekaar gegaan, benadrukt Berteloot tegenover Sport/Voetbalmagazine. Hij en Mannaert kennen mekaar al vanuit hun studietijd en het kwam tot een open discussie. “Wij kunnen open zijn tegen mekaar.”

Turbulent jaar

Alweer iemand die Club Brugge verlaat, na amper een paar maanden dienst. In 2013 alleen al verdween de perschef, de ploegarts en nu het head of business development. Berteloot, een fan van het eerste uur: “Ik weet het, dat versterkt het beeld van een club waar het één komen en gaan is. Maar dit staat los van al de rest, denk ik. Het is een ploeg die hunkert naar stabiliteit en die zal er ook wel komen. Ik blijf supporter en betrokken. Het is een turbulent jaar geweest, bijna elke week gebeurde er wat, maar dat is eigen aan het bouwen. Ik ga trouwens nog een aantal projecten voor Club verder doen en dus zeker nog samenwerken met Club Brugge rond sociale media, marktonderzoek.”

Heeft het zijn kijk als supporter veranderd? Berteloot: “Als supporter is er elke week een nieuwe wedstrijd, en de realiteit van het klassement. Eens je binnen de club werkt, blijf je supporter, maar is het toch anders, dan bekijk je de zaken in functie van de lijnen die je uitzet. Club is op veel domeinen, ik noem maar sociale media, top, verder dan de rest van de eersteklassers. Maar ik denk dat het nog beter kan.”

Berteloot wil nu verder op de ingeslagen weg, in sportmarketing of communicatiebeleid. “Er zijn nog ploegen of merken waar veel meer uit te halen valt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier