Twitteraccounts op broeken van Zulte Waregem

© Nico Dewaele
Jonas Creteur
Jonas Creteur Sportredacteur bij Knack.

Of het een wereldprimeur is, zoals de club beweert, is moeilijk te controleren, maar uniek in België is het (voorlopig) wel: op de broeken van de outfit van Zulte Waregem prijken komend seizoen de twitteraccounts van de spelers.

Het idee komt van Esseveesponsor Renson. Dat Waregemse bedrijf sponsort sinds dit jaar ook Omega Pharma-Quick-Step, de wielerploeg waar de twitteradressen van de renners als sinds 2012 op de zijkant van de truitjes staan. In het voetbal is het volgens Zulte Waregemwoordvoerder Cedric Tack en Pieter Lecluyse van Renson echter een wereldprimeur.

“Bij Omega Pharma-Quick-Step hebben we al veel acties met social media opgezet. Hetzelfde willen we nu doen bij Zulte Waregem”, aldus Lecluyse. “Zo kunnen we interactie tussen spelers, supporters en sponsors creëren. En natuurlijk ook onze naambekendheid vergroten, want tweets van spelers en de club is een nieuw communicatiekanaal.”

Volgens Lecluyse zal andere sponsors ook gevraagd worden om mee te stappen in het twitterverhaal en staat er binnenkort een opleiding voor de spelers op het menu. Daarin zullen de do’s en don’ts van twitter worden meegegeven.

“Elke speler krijgt een twitteraccount, al zullen we hen niet verplichten om elke dag een tweet de wereld in te sturen”, vult Cedric Tack aan. “Sowieso zijn wel al een vijftiental spelers vertrouwd met het medium. Hun accounts worden door heel wat fans gevolgd.”

De populairste twitteraar van Essevee is Thorgan Hazard (voorlopig terug bij Chelsea) met meer dan 46.000 volgers. Habib Habibou, de meest actieve twitteraar, heeft er goed 13.000. Ook Mbaye Leye, Bryan Verboom en Junior Malanda posten geregeld een tweet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content