Van Isacker: ‘Bart Verhaeghe weet wat hij wil’

© BELGA

Klaus Van Isacker is sinds 1 maart 2013 de nieuwe communicatieverantwoordelijke van Club. Hij is vooral beducht voor het veranderende imago van zijn geliefde blauw-zwart.

Klaus Van Isacker is sinds 1 maart 2013 de nieuwe communicatieverantwoordelijke van Club. Hij is vooral beducht voor het veranderende imago van zijn geliefde blauw-zwart.

Van Isacker in Sport/Voetbalmagazine: “Dé vraag is: wat willen wij uitstralen? Je hebt Anderlecht, de hoofdstad, en daarnaast Standard: Wallonië, de Maas, de Vurige Stede en een fantastisch merk, maar Club gaat breder. Als je de zaterdagavond die colonnes autobussen uit heel Vlaanderen naar Brugge ziet rijden, dát is het. Wij zijn de drie nationale voetbalmerken. Genk, dat is meer Het Belang van Limburg dat op de mediamarkt in die provincie een bereik heeft van 63 procent.”

“Moeten wij in onze regio bang zijn van Gent met zijn nieuw stadion? Niet bang, maar alert! Het is niet omdat we de grootste zijn dat we vanzelf ook de grootste blijven. Ik ben me er als eerste van bewust hoe snel dat kan keren. Kijk maar naar wat Het Nieuwsblad is overkomen de afgelopen decennia. Pas nu komen ze er weer wat bovenop. Idem voor VTM. Vanuit je sterkte moet je niet bang zijn, maar je moet wel je mensen laten voelen: Club is van ons, er wordt iets voor ons gedaan. We moeten de hand reiken aan onze supportersgemeenschap. Onze supporters moeten we koesteren.”

Geen club van maatpakken

Eigenlijk trok Club Brugge al twee jaar aan zijn mouw, maar pas na de blamerende 6-1 nederlaag op het veld van Anderlecht ging Van Isacker in op het verzoek om met Vincent Mannaert en Bart Verhaeghe rond de tafel te gaan zitten.

“In dat gesprek heb ik een passie, een drive, een intelligentie en een visie op langere termijn ontdekt waarvan ik denk: in dat verhaal wil ik meestappen”, legt de huidige Clubwoordvoerder uit. “Ook omdat ik zelf kom uit een strak geleid bedrijf waarin ik 25 jaar heb gezeten met korte lijnen, met goeie rapporteringen en met ruimte voor mensen die een meerwaarde willen creëren: De Persgroep.

“In de manier waarop Bart Club wil runnen herken ik veel van hoe Christian Van Thillo De Persgroep leidde. Omdat ik weet dat dat de juiste manier is om zo’n organisatie aan te pakken. Bart Verhaeghe weet wat hij wil. Je kunt daar voor of tegen zijn, maar bij Club Brugge is er tenminste een visie waar men naartoe wil, met mensen die er alles gaan voor doen om dat te bereiken. Die visie is er niet voor de volgende maand, maar voor de volgende drie, vier, vijf jaar. Er is één duidelijke lijn. Natuurlijk is er tegenwind als je een club door een veranderingsproces laat gaan, maar dat is in iedere organisatie zo. De manier waarop je daarover communiceert, is weer wat anders. Daarvan vond ik: dat kan veel beter.”

“Want ik ben enorm gevoelig als ik merk dat aan het karakter van Club geraakt wordt. Ik heb de perceptie voelen binnensluipen dat daaraan geraakt werd, door de veranderingen, maar ook door de slechte communicatie. Ineens werden we een club van maatpakken, wat we niet zijn. Bart Verhaeghe draagt bijna nooit een maatpak. Wat me stoorde, was dat op die verkeerde perceptie niet corrigerend gereageerd werd, terwijl het bewaren van het imago en het merk toch het allerbelangrijkste is. Natuurlijk heb ik veel respect voor de manier waarop Antoine Vanhove werkte, maar die gezellige, ondoorzichtige allemaal-onder-ons-manier om een voetbalclub te leiden, dat gaat volgens mij niet meer aan de top.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content