De Bundesliga lust geen maandagavondvoetbal

© Ina Fassbender/dpa

De Duitse voetbalfans hekelen dat hun favoriete sport als een commercieel product wordt aanzien.

Het begon bij de eerste (van vijf verwenste) competitiewedstrijden op maandag, tijdens de 23e speeldag, toen Eintracht Frankfurt het moest opnemen tegen RB Leipzig. Uit protest gooiden de supporters van beide teams honderden tennisballen op het speelveld.

Ze vinden dat hun rechten worden geschonden ten voordele van de tv-kijkende fans, aan wie voor clubs en betaalzenders veel meer te verdienen valt. Toch werden de tribunes bij de primeur nog bevolkt door in totaal 45.100 toeschouwers, waaronder 300 uit Leipzig. Dezelfde wedstrijd in het weekend zou gemakkelijk 48.000 tot 49.000 – het normale gemiddelde – van de 51.500 plaatsen in de Commerzbank-Arena bezetten.

Veilige situatie

De publieke opinie keert zich in Duitsland almaar sterker tegen de ploegen en de voetbalbond.

Elk weekend trekken horden fans van de ene kant van Duitsland naar de andere kant voor een voetbalwedstrijd in de eerste of tweede Bundesliga. Het gaat vaak om treinritten van soms zes uur. Bij aankomst in de stad, of soms ook al onderweg, worden ze dan begeleid door politieagenten. Dat kost wekelijks miljoenen euro’s. Normaal worden die betaald door de gemeente of stad waar de wedstrijd plaatsvindt. En dus door de belastingbetaler.

Maar vorige week besloot de rechter in Bremen dat clubs in de toekomst ook verplicht kunnen worden tot het bijdragen aan de kost voor de extra politiekrachten bij risicoduels. De verbolgenheid bij de Duitse voetbalbond (DFB) en de profliga (DFL) is groot.

De kwestie begon in april 2015 bij de Noord-Duitse derby tussen Werder Bremen en HSV, toen het treffen eindigde in een vecht- en vernielpartij. Het stadsbestuur stuurde de rekening van 425.000 euro naar de eersteklasser. De DFL spande namens de club een proces in en won dat in eerste instantie, maar in hoger beroep gaf de rechter het stadsbestuur gelijk. De redenering luidde dat voetbalverenigingen hun succes danken aan de door de politie gemaakte veilige situatie.

Publieke opinie

Het oordeel sluit ook aan bij de publieke opinie, die zich in Duitsland almaar sterker tegen de ploegen en de DFB keert. Door de stijgende prijzen van abonnementen en betaalmuren voor live-uitzendingen veranderen ze het voetbal van een maatschappelijke aangelegenheid in een commercieel product.

De recente beslissing van de DFB dat duels nu ook doordeweeks kunnen is daar een bewijs van. Tot nu toe gebeurde dat niet, omdat het voor veel supporters onmogelijk was om op werkdagen naar de andere kant van Duitsland te reizen.

Afgelopen maandag moesten de aanhangers van FC Augsburg, niet ver van München, maar liefst 572 kilometer overbruggen voor de uitstap naar het Borussia Dortmund van Rode Duivel Michy Batshuayi. Voor 54.300 toeschouwers, want talrijke plaatsen bleven uit protest onbezet, werd het in het Signal-Iduna-Park na negentig minuten 1-1.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content