Ronaldo heeft grootse plannen met Valladolid

© BELGAIMAGE

Waarom investeert de Braziliaan 30 miljoen euro in de Spaanse eersteklasser?

Voor het eerst sinds 2014 is Real Valladolid, de club uit de gelijknamige universiteitsstad in het noordwesten van Spanje, terug in La Liga. Op het veld brachten de paars-witten nog niet veel spektakel – twee keer 0-0 en 0-1-verlies tegen FC Barcelona – maar buiten de lijnen des te meer. Vorige week raakte immers bekend dat Ronaldo voor 30 miljoen euro 51 procent van de aandelen kocht van de club. De Braziliaanse oud-spits mikt vooral op een rol achter de schermen, want de huidige voorzitter Carlos Suárez, al zeventien jaar op post, mag blijven. Die klonk enthousiast: ‘De komst van Ronaldo zet Valladolid op de wereldkaart.’ De nu 41-jarige Ronaldo liet zijn engagement duidelijk blijken aan het bestuur van de club: ‘Denken jullie dat ik een club kom kopen en dat ik de dag erna op vakantie vertrek? Ik zal alles wat hier gebeurt op de voet volgen en we gaan aan de slag om Real Valladolid een grotere dimensie te geven.’

De Braziliaan begon zijn Europese voetbalcarrière als achttienjarige bij PSV, om vervolgens de topclubs aan elkaar te rijgen: FC Barcelona, Inter, Real Madrid en AC Milan. In het begin van zijn carrière liet hij zich nog pluimen door malafide figuren, maar gaandeweg ontwikkelde hij een neus voor zaakjes. Zo werd hij onder meer het uithangbord van Nike. Naar verluidt verdiende hij bij Real op een gegeven moment per jaar meer met sponsorcontracten (8 miljoen euro) dan met zijn salaris (6,5 miljoen euro). Maar hij was ook een speciale persoonlijkheid. Het was moeilijk om hem in de pas te laten lopen en hij was liever lui dan moe. Op een dag zou hij tegen de coach van Real Madrid gezegd hebben: ‘ Míster, ik train tijdens de wedstrijden.’ In ieder geval, geldzorgen heeft hij nooit meer gehad. Toen hij Europa verliet om te gaan uitbollen bij het Braziliaanse Corinthians, werd zijn fortuin op 170 miljoen euro geschat.

Meteen na het einde van zijn actieve voetbalcarrière stapte Ronaldo in het zakenleven. In 2011 richtte hij het marketingbureau 9ine op en beheerde de portretrechten van een zekere Neymar da Silva Santos Junior. Daarna verwierf hij ook aandelen van Octagon, een marketingbureau dat onder meer Gabriel Jesus onder zijn cliënteel mag rekenen. Op het WK 2014 in Brazilië was Ronaldo in de coulissen alom aanwezig en legde hij contacten met heel wat sponsors. Hij was ook twee jaar aandeelhouder (20 procent) van de Fort Lauderdale Strikers, een Amerikaanse voetbalclub uit de North American Soccer League. Toen kreeg hij de smaak te pakken, zei hij in de Braziliaanse pers: ‘Ik denk eraan om een club uit de tweede klasse in Spanje of Engeland te kopen, omdat ik iets vernieuwend wil doen en omdat ik klaar ben voor de uitdaging.’ Hij polste onder meer Tenerife, Getafe en Espanyol, maar het werd dus Real Valladolid. Leuke bijkomstigheid: in 2007 kocht Ronaldo al aandelen van Cepa 21, dat kwaliteitswijn produceert van Ribera del Duero en dat gevestigd is vlak bij Valladolid. Een nederlaag doorspoelen kan dus met een goed glas wijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content