Het WorldTourpeloton krimpt in (maar eigenlijk valt het nog best mee)

© Yuzuru SUNADA
Jonas Creteur
Jonas Creteur Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

Met de Tour Down Under gaat vannacht de WorldTour wielrennen van start. Dat bestaat uit 18 teams die in totaal 17 renners minder tellen dan begin vorig seizoen. Hoe komt dat?

Peter Sagan won zondag al het opwarmertje, de People’s Choice Classic, een kort criterium in Adelaide, maar komende nacht gaat met de eerste rit van de twintigste Tour Down Under de WorldTour echt van start.

Met slechts zeven renners per ploeg. Vorige zomer besliste de Internationale Wielerunie, na aandringen van Flanders Classics, ASO en RCS (organisatoren van de Ronde van Vlaanderen/Tour/Giro), immers om in 2018 het aantal startende renners per team te reduceren. Voor een grote ronde mag een ploeg nu acht renners selecteren in plaats van negen, voor een korte rittenkoers of eendagsrace zeven in plaats van acht.

Dit zou tot een forse inkrimping in het WorldTourpeloton leiden, klonk het bij de ploegmanagers. Want waarom nog een team van 28 tot (maximaal) 30 renners op de been houden, als je er in elke wedstrijd één minder nodig hebt? Bovendien krijgen ze nu het perfecte excuus om hun coureurs minder in te zetten in procontinentale koersen (de ’tweede klasse’ van het wielrennen), en dus geen belastend (drie)dubbelprogramma meer af te werken.

Meer volk bij Sky

De grootste snoeiers zijn zelfs vooral ploegen waar sponsors wegvallen en het budget gekrompen is.

Die voorspelde kaalslag valt echter nog (relatief) mee. Zonder rekening te houden met stagiairs of renners die in de loop van het jaar prof worden – de cijfers zijn gebaseerd op de selecties bij het seizoensbegin -, komen we uit op een totale vermindering van 3,41 procent of 17 renners, iets minder dan één renner per ploeg (479 nu vs. 496 renners in 2017).

Teams als BMC (-5), Lotto-Soudal (-3), Lotto-Jumbo (-3) en Movistar (-3) zetten de grootste schaar in hun selectie. Van de 18 WorldTourploegen voegen er vier teams één renner bij (Astana, Bahrain-Merida, Trek-Segafredo en UEA Emirates). Het rijke Team Sky schroeft zijn rennerskern zelfs met twee eenheden op. Samen met Astana bereikt het ook als enige ploeg het maximum van 30.

Opvallend is dat niet alleen de nieuwe UCI-regel tot de reductie van het WorldTourpeloton leidt. De grootste snoeiers zijn zelfs vooral ploegen waar sponsors wegvallen en het budget gekrompen is. Bij BMC draait grote baas Andy Rihs de geldkraan minder open, en konden nieuwe renners een contract van slechts één seizoen krijgen.

Belgische teams krimpen

Bij Lotto-Soudal is het verlies van cosponsor MyDigipass er mee de oorzaak van dat de kern bij het begin van 2018 25 renners telt, het minste sinds de start van de WorldTour in 2005 (al komt daar op 1 juli wel neoprof Harm Vanhoucke bij).

Hetzelfde geldt voor Quick-Step dat in 2018 27 renners in dienst zal hebben, i.v.m. 29 in 2017. Niet toevallig moest Patrick Lefevere onder meer Kittel, Martin, Trentin en Vermote laten gaan omdat die elders meer konden verdienen.

Movistar (-3) moest dan weer subtoppers als Castroviejo, Dowsett, Izagirre, Sutherland en de broers Herrada laten vertrekken om het topsalaris van Mikel Landa (naast dat van Quintana en Valverde) te kunnen betalen. Bovendien steekt het ook (een beetje) geld in een vrouwenteam.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier